onsdag 25. oktober 2017

Make-and-take dag på Bikuben, og meg.

En ganske varm og solrik dag i midten av oktober parkerte vi bilen utenfor Bikuben på Strømmen, utenfor Oslo. Der hadde tre flotte damer copic-baserte make-and-takes denne dagen. De hadde hver sin krok med ting man kunne lage. Det var Copics-baserte ting å lage hos alle tre. Det var en stand jeg var veldig nysgjerrig på.
 
Taggene som lå der var så fine. Nydelige farger med fine embossmotiver.

Det kom til å bli dyrt å prøve. Såpass visste jeg. Hvis jeg fikk det til da... Det ville tross alt bli vanskelig å gå derfra tomhendt hvis jeg synes det var gøy. Selvfølgelig ville jeg prøve, men kanskje ikke...

Jeg sto og prata med henne og klarte å la være å prøve. Helt til noen andre prøvde. Da ble fristelsen for stor.

Så da måtte jeg jo utfordre meg selv litt. Når har jeg noen gang valgt det enkleste hvis jeg skal først prøve noe. En farge kunne jeg alltid få til, tenkte jeg, men mange farger må da være vanskelig. Kanskje jeg da ikke liker det nok. Jeg så på Kjersti og spurte "kan jeg få prøve å lage en regnbue"?

Hun smilte og pekte på lekekassa ved siden av seg. "Du kan velge selv", sa hun. Jeg tusler bort og kikket ned på alle Copicene og dro opp en tusj. Så en til. Og snart sto jeg der med 5 stykker og lurte på hvordan det her skulle gå.

"Ta av alle hettene på tusjene før du begynner".

Jeg nikket og gjorde som hun sa. Tusjene lå snart pent ved siden av hverandre på bordet og hun la et hvitt ark inn i boksen som stod ved siden av før hun ga meg det spennende redskapet som var så forlokkende og ba meg sette inn første tusj og så prøve den på det hvite arket først.

Jeg valgte den rosa tusjen og satte den inn med brush-spissen først, før den ble ført over det hvite arket og jeg trykket på knappen. Rosa pigmenter la seg på arket og jeg kikket opp og fikk en tag. 

Nå var det i gang. Det var ingen vei tilbake.

Jeg måtte kjøpe meg en airbrush-kompressor.

 ******

Disse tre damene var selvfølgelig våre fantastiske instruktører: Siv, Kjersti og Elizabeth.Og det var Kjerstis stand og nydelig tagger som var utgangspunktet for historien, og det påfølgende kjøpet. Nedenfor ser du bildene Kjersti tok mens jeg lagde regnbuetaggen. Den ble dekorert når jeg kom hjem. Jeg måtte jo beundre mesterverket mitt litt før jeg la til noe mer...

Her prøver jeg den først fargen. Rosa. Det gikk raskt å finne en avstand som passet i forhold til hvor sterk farge jeg ville ha.


 Her er jeg over på den tredje fargen. Det var mye lettere å blende og holde seg til mindre deler av taggen enn jeg trodde i utgangspunktet.


Den siste fargen ble gul. Som du ser så var jeg mye utenfor taggen, men jeg tror nok at det er vanlig for alle som prøver første gang! Den gule var nok mer på arket under, enn på taggen, for jeg var redd for å få den for langt inn.


Som du ser av bildet over så var grønnfargen ganske nære toppen av taggen. Bildet under viser hvor fint den gule la seg over den grønne og overgangen ble også fin.


Copics som ble benyttet var: Y19 - RV17 - YG07 - BG57 - BV0.

Tusen takk til Kjersti for supre bilder, mye bra informasjon og ikke minst at jeg fikk prøve noe som var veldig gøy! Bare jeg får kuttet til en eske nå, så blir det nok litt airbrush-inspirasjon fra meg også!

Og taggen når den var ferdig, med embossing og bånd? Den ser slik ut:


Det blir nok brukt som bokmerke fremover. Når man leser mer enn en av gangen så trenger man jo noen!

Ingen kommentarer: